الأحد، 20 أبريل 2008

عشان ماتتضربش على قفاك- الجزء 1

إمتي یدخل الظابط بیتك من غیر إذن ومیكونش غلطان؟

س: إیھ الحالات اللي ممكن الظباط یدخلوا فیھا البیوت من غیر إذن تفتیش من النیابة؟
ج: من حق الشرطة یدخلوا البیوت لو حد من أصحاب البیت طلب منھم المساعدة
أو النجدة من داخل البیت.

س: زي إیھ الحالات دي؟
ج: مثلا لو كان فیھ حریق أو تسرب غاز أو بوتاجاز من بیتأو شقه

س: من حق ظباط المطافي أو المرور یعملوا قضایا للناس؟
ج: أیوه من حقھم لو یمسكوھا ویعملوا بیھا « مخدرات، سلاح مثلا » لقوا حاجة صدفة
وھم بیقوموا بشغلھم محضر تلبس ویسلموه لأقرب قسم شرطة.

س: وإیھ حالات الضرورة الأخري؟
ج: یجوز للشرطة اللي لیھم سلطة الضبطیة دخول البیوت لو كانوا بیتعقبوا شخص لھ
أمر ضبط وإحضار من النیابة أو المحكمة ومطلوب القبض علیھ.
البیوت لھا حرمة وتفتیشھا لھ قواعد وأسس.. ولازم تعرفھا
إمتي تطلع الإجراء باطل وتتھم الظابط في قضیة تزویر محضر وتلفیق اتھام؟ للبیوت
حُرمات، ولا یجوز لأي حد إنھ یدخل بیت أو یفتشھ إلا بأمر من النیابة العامة أو من المحكمة
المختصة، ویكون أمر التفتیش مسبب، وأي حد یدخل بیت أو یفتشھ بدون أمر قضائي یبقي
ارتكب جریمة انتھاك حرمة مسكن.

س: أعمل إیھ لو كنت في بیتي ولقیت حد من الشرطة خبط
علي الباب وعاوز یفتش بیتي؟
ج: لازم تتمالك نفسك ومتخفش وتتحقق الأول من شخصیتھ
وتشوف كارنیھھ وتعرف ھو مین وبیشتغل إیھ وفین وتطلب منھ یوریك أمر التفتیش الأول قبل
ما تدّخلھ بیتك عشان یفتشھ.

س: إیھ ھو البیت؟
ج: للبیوت حرمة، والبیت ھو كل مكان خاص بیقیم فیھ الإنسان فترة من الزمن طویلة كانت
أو قصیرة بصفة دایمة أو مؤقتة، وأي حاجة تتبع البیت وملحقة بیھ تعتبر بیت ولیھا نفس حرمة البیت،
ولو كان ملحق بالبیت حدیقة أومخزن

س: ھل شقة المصیف اللي بیقیم فیھا الشخص فترة بسیطة من الوقت كل سنة تعتبر
بیت ولھا نفس حرمة البیوت؟
ج: شقة المصیف تعتبر بیت ولھا نفس حرمة البیت.

س: إیھ ھي الحالات اللي ممكن یفتشوا فیھا شقتي أو بیتي؟
ج: لازم یكون معاھم إذن تفتیش مسبب
من النیابة العامة أو المحكمة المختصة، ویكون اللي بیقوم بتنفیذ إذن ال

س: أعمل إیھ لو حد حاول یفتش بیتي بالعافیة من غیر أمر بالتفتیش؟
ج: تزعق وتلم علیھ الجیران والناس اللي ماشیھ في الشارع تشھّدھم علیھ بأنھ انتھك حرمة بیتك
وارتكب جریمة انتھاك حرمة مسكنك
وتعملھ محضر علطول وتطلب النجدة علي 122 عشان تثبت حالة.

س: أعمل إیھ لو حد طلب مني إنھ یفتش بیتي ومكنش معاه إذن بالتفتیش من النیابة وأحرجني؟
ج: لازم ترفض لأنك لو وافقت علي إنھ یفتشك یبقي سقط حقك في الرفض وتبقي إدیتھ الحق في تفتیشك
برضاك، ولو مثلا تبقي حالة تلبس ومن حقھ یقبض علیك « سلاح مش مترخص » فیھ حاجة عندك ممنوعة
ویبقي التفتیش سلیم مادام وافقت علیھ بمزاجك بدون إكراه أو ضرب أو تھدید.

س: لو كان الظابط معاه إذن تفتیش ومفتحتش لھ، من حقھ یكسر الباب؟
ج: الظابط لو معاه إذن بالتفتیش من حقھ یكسر الباب ویفتش حتي أوضة النوم.

س: بنسمع إن الظباط بیفتشوا وبعدین یطلّعوا اذن التفتیش، نعمل إیھ في الحالة دي؟
ج: تبعت علطول تلغرافات إن التفتیش تم في المكان الفلاني في الوقت الفلاني
ویاریت محدش یعرف الظباط إن حد بعت تلغرافات لأن في الحالة

س: وھو ینفع یكون إذن التفتیش من النیابة شفوي أو في التلیفون؟
ج: لازم یكون مكتوب ولازم یكون مكتوب فیھ اسم وكیل النیابة اللي طلعھ
واسم المتھم أو المتھمین المطلوب تفتیشھم والسبب وتاریخ صدور الأمر،
لكن فیھ حالات نادرة جدا ممكن یكون الإذن شفوي.

س: وھو ممكن یصدر الأمر بالتفتیش لشخص والناس الموجودین معاه وقت التفتیش؟
ج: أیوه ممكن.

س: وھو ینفع التفتیش باللیل؟
ج: التفتیش ینفع في أي وقت باللیل أو بالنھار وحتي في أیام العید والعطلات الرسمیة.

س: ولو حد كان مستخبي في بیتھ ولیھ أمر ضبط وإحضار یقدروا یدخلوا البیت ویفتشوه بالقوة؟
ج: من حقھم یدخلوا البیت ویفتشوا علي المتھم لتنفیذ الضبط والإحضار علیھ.

س: لو فیھ أمر بالتفتیش لبیت من حقھم یفتشوا الناس اللي في البیت؟
ج: مش من حقھم یفتشوا كل الموجودین في البیت لكن من حقھم یأمروھم بعدم
التحرك، لكن إذا قامت وقت تفتیش بیت المتھم دلائل قویة ضد شخص موجود في بیت المتھم
اللي بیتفتش إنھ مخبي معاه حاجھ أو شيء یفید في كشف الحقیقة یقدر وقتھا اللي بیفتش إنھ

س: لو أنا مش في البیت أو في المكتب أو المحل یقدروا یفتشوه وأنا مش موجود؟ «7». یفتشھ
ج: المفروض یفتشوه في حضور حد من أھل بیتك أو من اللي شغالین عندك أو في حضور 2
شھود من قرایبك أو جیرانك ویثبتوا ده في محضر، وممكن یفتشوه في غیر وجودك أو وجود
أي حد من الناس.

س: لو كان في البیت اللي بیتفتش مكاتیب أو أظرف مختومة ومقفولة من
حقھم فتحھا وتفتیشھا؟
ج: لو كان في البیت اللي بیتفتش أوراق مختومة ومقفولة بأي طریقة
مش من حقھم فتحھا وتفتیشھا.

س: من حق اللي بیفتش إنھ یقطع المراتب والمخدات عشانیفتش جواھا؟
ج: لو كان اللي جاي بیدور علي حاجات مینفعش بالعقل إنھا تكون في المراتب
والمخدات زي إنھ یكون جاي یفتش علي مواشي مسرو قه

س: أعمل إیھ لو كان في بیتي فلوس أو دھب وخایف تضیع وقت التفتیش؟
ج: تبلغ الظابط اللي بیفتش إن عندك فلوس ودھب وحاجات غالیة وخایف علیھا وممكن تسلمھا لھ في إیده
قبل التفتیش علشان یسلمھا لك تاني بعد التفتیش لو كانت ملھاش علاقة بالشيء اللي مطلوب التفتیش عنھ.

س: أعمل إیھ لو اكتشفت بعد التفتیش إن فیھ حاجات غالیة اختفت من البیت؟
ج: تنزل تقابل مأمور القسم وتحكي لھ عن الموضوع وتصمم تعمل محضر في القسم بالحاجات
اللي اختفت وتعمل شكوي لمفتش الداخلیة فوراً.

س: ھل من حق اللي بیفتش یكسر العفش وھو بیفتش البیت؟
ج: مش من حق حد یكسر أي عفش في البیت، ولو كسروا أي حاجة في بیتك یبقوا ارتكبوا
جریمة إتلاف، ومن حقك تعمل لھم محضر إتلاف وتطلب النجدة تعاین الحاجات اللي
أتلفوھا بدون سبب.

س: ھل من حق اللي بیفتش یخدني ع القسم لو فتش وملقاش أي حاجة ممنوعة؟
ج: مش من حقھ یخدك القسم طالما ملقاش عندك أي ممنوعات أو أي حاجة تعتبر جریمة.
اقرأھا كویس جداً! « تفتیش ذاتي » الحالات اللي مكن یعملوا معاك فیھا

س: إزاي بیتم التفتیش الذاتي وبیفتشوا إیھ بالظبط؟
ج: بیقوموا بتفتیش جسم المتھم وھدومھ والحاجات اللي شایلھا معاه والشنط اللي شایلھا
والحاجات اللي بیستعملھا، زي عربیتھ الخاصة ومحلھ أو مكتبھ الخاص.

س: أعمل إیھ لو كنت ماشي في الشارع ومخبر من المباحث
أو مندوب شرطة أو عسكري قاللي إنت مشتبھ فیك وعاوز أفتشك أو قاللي طلع اللي في
« تحقیق شخصیتك » جیوبك؟
ج: المخبر أو المندوب أو العسكري من حقھ إنھ یطلب بطاقتك
فقط لو كنت حطیت نفسك بمزاجك في موقف شك وریبة،

س: أعمل إیھ لو كنت ماشي باللیل وكان فیھ لجنة وفیھا ظابط وقفني وطلب بطاقتي وحاول
یفتشني بنفسھ أو حد من القوة اللي معاه، أو قاللي طلّع اللي في جیوبك؟
ج: من حقھم یشوفوا بطاقتك فقط، وأُرفض إن حد یفتشك، وكلمھم بكل حسم ورجولة وثقة،
وعرفھم إنك عارف حقوقك كویس، ومش من حق حد یفتشك بدون إذن من النیابة أو المحكمة
أو من غیر سبب طالما مفیش علیك حكم ولا طالعلك إذن تفتیش ولا ممسوك متلبس بجریمة.

س: تعمل إیھ الشرطة لو المتھم بلع ..
ج: لازم تعرضھ علي طبیب مختص وھو اللي یثبت إذا كان ؟« مخدرات مثلا » حاجة ممنوعة
مخبي حاجة جوه جسمھ ولا لأ، بعد ما یعملوا لھ غسیل معدة في مستشفي حكومي.

س: تعمل إیھ الشرطة لو كان المتھم مخبي ممنوعات في مكان حساس من جسمھ؟
ج: لازم الشرطة تعرضھ علي طبیب شرعى

س: أعمل إیھ لو كان طالع لي إذن تفتیش وطلبوا مني أقلع ھدومي الداخلیة؟
ج: ترفض لأن مش من حق الشرطة تقلعك ھدومك لأن ده یعتبر ھتك لعرضك، ولازم
تثبتھ وتعمل بیھ محضر، وحاول یكون معاك شھود علي اللي حصلك. لو اللي ھایتفتش واحدة
ست إیھ اللي یبعدھا عن ھتك العرض والتحرش؟ مش شرط اللي تفتش الأنثي تكون ضابطة
شرطة.. ممكن دكتورة أو ممرضة یمكن تفتیش الأنثي أمام الضابط لكن بدون خلع الھدوم لو
كانت اللي ھتتفتش أنثي یبقي لازم اللي تفتشھا أنثي زیھا یندبھا الظابط أو النیابة أو المحكمة
اللي بتجري التفتیش، لكن لو كان التفتیش ه

س: أعمل إیھ لو حد من الشرطة حاول یفتش مراتي أو بنتي أو أختي أو أمي تفتیش ذاتي
أو حاول یقلعھا ھدومھا علشان یفتشھا؟
ج: ترفض بشدة لأن ده شرفك ولازم تحافظ علیھ، والظابط أو الأمین
أو أي راجل من الشرطة لو مد إید

س: لازم اللي تفتش الأنثي تكون ظابطة شرطة؟
ج: مش شرط تكون ظابطة شرطة،وممكن تكون دكتورة أو ممرضة من مستشفي
أو من السیدات اللي شغالین في القسم أو أي أنثي یندبھا الظابط للتفتیش.

س: ممكن الظابط یندب دكتور راجل من المستشفي علشان یفتش أنثي؟
ج: یكون إجراء باطلاً لأنھ لازم اللي یفتش الأنثي تكون أنثي زیھا مش راجل مھما
كان الوضع.

س: ھل من حق الظابط یفتش شنطتھا بنفسھ؟
ج: من حق الظابط یفتش شنطتھا ویفتحھا لو كان معاه أمر بالتفتیش أو كانت متلبسة بجنایة
أو بجنحة عقوبتھا أكثر من 3 شھور حبس، ولو لقي فیھا أي ممنوعات أو أي حاجة حیازتھا
تعتبر جریمة یعملھا قضیة ویكون إجراؤه سلیماً.

س: ولو كانت الأنثي ماسكة حاجھ في إیدھا من حقھ یأمرھا إنھا تفتح
إیدھا ویظبط اللي جواھا؟
ج: من حق الظابط یأمرھا بفتح إدیھا، ومن حقھ یفتح إیدھا بالقوة
بنفسھ
لو رفضت تفتح إیدھا بمزاجھا، ولو لقي فیھا أي ممنوعات یعمل لھا قضیة لكن مش
من حقھ یفتشھا تفتیش ذاتي أو یفتش جسمھا أو یقلعھا ھدومھا.

س: ھل ممكن یتم تفتیش الأنثي أمام الظابط؟
ج: ممكن یكون شایفھا وھي بتتفتش ذاتي لكن بدون ما تقلع ھدومھا أو
ینكشف مكان من أماكن عورتھا.

س: أعمل إیھ لو طلبت الأنثي اللي بتفتش مراتي أو بنتي إنھم یخلعوا ھدومھم وھي بتفتشھم قدام الظابط؟
ج: ترفض تماما، لأن دي تبقي جریمة ھتك عرض لأن كشف جسم المرأة قدام الظابط

س: أعمل إیھ لو الظابط أو الأمین فتش مراتي غصب عني وعنھا بالعافیھ في أماكن حساسة
من جسمھا تمس الشرف والحیاء؟
ج: لازم تعملّھ محضر ھتك عرض ویكون معاك شھود ویتحبس الظابط أو الأمین بتھمة ھتك عرض
أنثي علاوة علي إن أي حاجة ھیلاقیھا ملھاش أي قیمة لأن الإجراء اللي قام بیھ بتفتیشھ لأنثي
باطل من أساسھ وأي دلیل ناتج من إجراء باطل یكون باطلاً.

س: تعمل إیھ الشرطة لو كانت الأنثي مخبیة أي ممنوعات جوه جسمھا في مكان حساس؟
ج: مش من حق أي حد من الشرطة یخرج ممنوعات من جوه جسمھا أو یلمس جسمھا
من أساسھ لكن من حقھم یرسلوھا لطبیب
في أي مستشفي حكومي ویقوم الدكتور بإخراج الممنوعات بنفسھ بصفتھ خبیراً.
القبض علي الناس بدون وجھ حق تعرف حدود الشرطة إیھ؟
القبض علي الناس بدون وجھ حق تعرف حدود الشرطة إیھ؟ الشرطة لیھا حدود عشان
تحبس حد أو تحجزه، ولو حد منھا حبس مواطن بدون أمر من القاضي أو من النیابة العامة أو
مكنش في حالة من حالات التلبس یبقي ارتكب جریمة وخالف القانون، ویتعاقب علیھا بالحبس
أو بالغرامة.

س: إیھ عقوبة اللي یقبض علي حد ویحجزه بدون وجھ حق؟
ج: یتحبس أو یدفع غرامة لا تزید علي 200 جنیھ.

س: ھل معقول تكون عقوبة القبض علي الناس وتفتیشھم
وحجزھم بدون وجھ حق مجرد غرامة أقل من 200 جنیھ "یابلاش"؟
ج: ھو ده القانون لكن لو تم أي تعذیب بدني للمتھم أو تم تھدیده بالقتل علشان یعترف بأي شئ
تبقي العقوبة السجن المشدد، لكن لو مات الشخص المقبوض علیھ من التعذیب یبقي اللي موتھ
یتعاقب بعقوبة القتل العمد

س: لو اللي قبض عليّ طلع عامل ظابط أو لابس ملابس الشرطة؟
ج: تعمل لھ محضرعلي طول في القسم أو المركز اللي حصلك فیھا الموضوع ده
لأنھ بیكون ارتكب جنایة في حقك ویتسجن.

س: ولو كان خد مني فلوس علشان یسیبني؟
ج: خد منك فلوس أو مخدش، القبض علي الناس بانتحال صفة الشرطة جنایة
عقوبتھا السجن المشدد، وأكید ھیكون عیل من العیال الحرامیة اللي

س: یعني إیھ استعمال قسوة؟
ج: استعمال القسوة استخدام عنف غیر مبرر بدون داعي علشان یؤلم الناس في شرفھم
أو جسمھم مھما قلت درجتھ.

س: إیھ عقوبة استعمال القسوة؟
ج: : كل موظف أو مستخدم عمومي أمر بتعذیب متھم أو فعل ذلك
بنفسھ لحملھ علي الاعتراف یعاقب بالسجن المشدد أو السجن من ثلاث سنوات إلي عشر .وإذا
مات المجني علیھ یحاكم بالعقوبة المقررة للقتل عمداً.

س: حتي لو كان معذبش بنفسھ؟
ج:كل موظف أو مستخدم عمومي أمر بتعذیب متھم أو فعل ذلك بنفسھ لحملھ علي الاعتراف
یعاقب بالسجن المشدد أو السجن من ثلاث سنوات إلي عشر .وإذا مات المجني علیھ یحاكم
بالعقوبة المقررة للقتل عمداً.

هناك تعليقان (2):

واحد وبيتكلم يقول...

تعالوا نعلي صوتنا واللي عاوز يقول يقول


http://kalamser.blogspot.com

غير معرف يقول...

ثقافة الهزيمة..أم الرشراش أرض مصرية بقلم : غريب المنسى

أم الرشراش بلدة حدودية مصرية مع فلسطين وكان يقيم بها قوة شرطة قوامها 350 ضابط وجندى. ولأنهاء حرب 1948 وقعت مصر واسرائيل اتفاقية هدنة فى رودس فى يوم 24 فبراير 1949 ولكن فى ليلة 10مارس 1949 قامت بعض العصابات اليهودية بقيادة اسحاق رابين ( رئيس وزراءإسرائيل 1992-1995) بالهجوم على أم الرشراش فى عملية بربرية اسمها الحركى "عوفيدا " ولأن القوةالمصرية كانت ملتزمة بأتفاق الهدنة فلم تطلق طلقة واحدة .. ولكن اليهود كسروا الاتفاق وقاموا بمذبحة جرى خلالها قتل جميع أفراد قوة الشرطة المصرية واحتلوا أم الرشراش وحولوها الى ميناء ايلات والذى تأسس سنة 1952.

ومنطقة رأس خليج العقبة وبلدة أم الرشراش كانت تابعة للحكم المصرى حتى عام 1892عندما اصدر السلطان العثمانى فرمانا بضم منطقة العقبة للأراضى الحجازية وبقيت أم الرشراش ورأس النقب وطابا تحت الحكم المصرى وعرف ذلك بفرمان 1892,ولكن فى عام 1906 وبسبب وجود مصر تحت الاحتلال البريطانى قامت القوات العثمانية باحتلال مثلث أم الرشراش ورأس النقب وطابا ووقعت أزمة عالمية وقتها قامت على أثرها بريطانيا بالضغط على اسطنبول وانسحبت القوات العثمانية وعادت أم الرشراش ورأس النقب وطابا لمصر, وفى سنة 1906 قام السلطان العثمانى بابرام اتفاقية مع القاهرة عرفت باتفاقية 1906 ونصت على أن تكون رأس النقب وطابا لمصر وأم الرشراش للحجاز. ومساحة أم الرشراش -ايلات حاليا - تبلغ 1500 كيلو مترمربع وهى مساحة أكبرمن مساحة هضبة الجولان- 1150 كيلو مترمربع - وقطاع غزة الذى تبلغ مساحته 350 كيلو مترمربع .

الدكتور صفى الدين أبو العز - رئيس الجمعية الجغرافية المصرية - يصف أم الرشراش كميناء رئيسى لمرور الحجاج وكانت تحت الحكم المصرى غيرأنها سقطت فى يد الصليبين أثناء الحروب الصليبية حتى حررها صلاح الدين الأيوبى وطردالفرنجة منها لكنهم عادوا من جديد ليتمكن السلطان الظاهر بيبرس من طردهم منها نهائيا عام 1267 ميلادية وأقام السلطان الغورى عليها قلعة لحمايتها كميناء مهم لمصر .. وتعود تسميتها ب 'أم الرشراش ' الى احدى القبائل العربية التى أطلقت عليها ذلك الاسم.

فى مذكرات محمود رياض - أمين عام جامعة الدول العربية الأسبق- يشير لرواية رئيس الوزراء الاردنى توفيق باشا أبو الهدى الذى أقر بها فى مؤتمر رؤساء الحكومات العربية الذى عقد فى يناير 1955 عندما قال : " انه عندما بدأت القوات اليهودية فى تقدمها جنوبا باتجاه خليج العقبة فى مارس 1949 لاحتلال أم الرشراش جاء الوزير المفوض البريطانى فى عمان ليقول له أن حكومته ترى ضرورة استمرار المواصلات البرية بين مصر وباقى الدول العربية وتقترح لذلك ارسال كتيبة بريطانية الى مدينة العقبة لمنع اليهود من الوصول الى الخليج , وفعلا وصلت الكتيبة الانجليزية الى ميناء العقبة الأردنى على أن تتحرك فى الوقت المناسب لوقف التقدم اليهودى الا أنها ظلت فى ميناء العقبة دون أن تتحرك بينما استمرت القوات اليهودية فى تقدمها لاحتلال أم الرشراش وليكتشف بعد ذلك أن جلوب باشا قائد القوات الأردنية الانجليزى قد تواطىء مع العصابات اليهودية لاحتلال أم الرشراش بهدف الوصول الى منفذ على البحر الأحمر" .. انتهى.

ويقول المستشار حسن أحمد عمر أن مصر لم توقع أى اتفاق بخصوص أم الرشراش وهذا يعنى أن الباب مازال مفتوحا أمام المطالبة بمثلث أم الرشراش وأن التضليل الاسرائيلى بغرض اثبات حقوق لها بمثلث أم الرشراش والذى تبدده نصوص الحكم الدولى الذى صدر لصالح مصر فى مثلث طابا حيث أهدرت تلك النصوص الدفع الاسرائيلى الذى يزعم بأن بريطانيا باعتبارها الدولة المنتدبة على مصر وفلسطين قد اعترفت صراحة فى عام 1926 بأن الخط المحدد فى اتفاق 1906 هوخط الحدود وأن بريطانيا قد أكدت لمصر أن حدودها لن تتأثر بتجديد حدود فلسطين .. ونظرا الى سابقة الرجوع الى اتفاق 1906 من جانب مصر وبريطانيا عام 1926 وفى غيبة أى اتفاق صريح بين مصر وبريطانيا على تعيين حدود مصر وفلسطين فأن المحكمة فى أثناء التحكيم فى طابا أهدرت هذا الدفع كلية وأكدت أن المحددات فى اتفاق 1906 المستخدمة فى التصريحات المصرية البريطانية وقتها لايحملان معنى فنيا خالصا وانما يشيران فقط الى وصف خط الحدود دون الاشارة الى تعليم الحدود المنصوص عليها أيضا صراحة فى اتفاق سنة 1906 وهى السند التى كانت اسرائيل ترتكزعلى أنها الاتفاقية التى وضعت أم الرشراش ضمن أرض فلسطين.

فى اطار سعيها لعقد صلح بين اليهود والعرب اقترحت الولايات المتحدة فى عهد كيندى ( 1961-1963 ) والذى كانت تربطه علاقة طيبة بعبد الناص( 1956-1970) اقامة كوبرى يمر فوق أم الرشراش ويربط بين المشرق والمغرب العربى مقابل سقوط حق مصر فى المطالبة بهذا المثلث الاستيراتيجى ووقتها رفض الرئيس جمال عبد الناصر هذا العرض وقال : " كيف نستبدل أرضنا بكوبرى يمكن أن تنسفه اسرائيل فى أى وقت ولأى سبب ؟؟!!

الجبهة الشعبية المصرية لاستعادة أم الرشراش وهى منظمة مصرية تأسست قبل 15 عاما وتضم مجموعة من الباحثين والحقوقيين وأساتذة قانون دولى وجغرافيين جميعهم يؤكدون على أحقية مصر فى مثلث أم الرشراش وقد طالب الرئيس مبارك الاسرائيليين فى عام 1985 بالتفاوض حول أم الرشراش التى تؤكد جامعة الدول العربية بالوثائق أنها أرض مصرية وفى سنة 1996 أعلن الرئيس مبارك أن أم الرشراش مصرية كما كتبت نشوى الديب فى جريدة العربى المصرية.

من حق مصر الأن بناء على تلك الحقائق أن تثيرموضوع أم الرشراش خاصة وأنها جزء من الأراضى المصرية وليست أرضا فلسطينية استباحت اسرائيل احتلالها.ولايوجد بند فى اتفاقية السلام مع اسرائيل يمنع مصر من حقها بالمطالبة بأم الرشراش ولذلك نرى أنه من المناسب أن تفتح الحكومة المصرية ملف أم الرشراش والتفاوض مع اسرائيل لاستردادها واذا لم يجدى التفاوض يمكن لنا اللجؤ الى محكمة العدل الدولية للمطالبة بحقنا فى استرداد مثلث أم الرشراش ولاسيما أن عدد سكان ايلات الأن 57 الف نسمة ومن المحتمل أن يزداد فى المستقبل والحل الأن دائما أسهل من الحل فى المستقبل.!!!!.... ومن الممكن كبادرة لحسن نوايا مصر أن نسمح فيما بعد بمرور البضائع الاسرائيلية من خلال ميناء أم الرشراش.